Gobi Çölü Günlükleri-3

Göçebe Aileler ve Hijyen

Su kaynaklarının kıt olduğu bu coğrafyada, göçebe aileler de hayatı buna göre yaşıyorlar. Eğer bulundukları bölgenin yanında kuyu varsa şanslılar, eğer yoksa kilometrelerce uzaktaki bir kaynaktan su taşımak zorundalar. Tabi bu suyu hem kendileri hem hayvanları için kullanıyor. Kendileri için derken yanlış anlaşılmasın, yıkanmak için değil, içmek ve yemek yapmak için. Yıkanmak ayrı bir mesele burada. Ayda bir kere yıkanıyorlarsa ne ala diyebiliriz. Bu işi de ya taşıdıkları su ile ya da en yakın kasabadaki ortak duş alınan yerlerde hallediyorlar. Tuvalet kullanma meselesi zaten ayrı bir olay. Kurdukları çadırların yüz metre ilerisine derince bir çukur kazıp üzerine iki tahta koyuyorlar, etrafını da derme çatma bir şeyle kapatınca işte oluyor size bir tuvalet. Aslında bizim Anadolu’daki bazı köylerde olan alaturca tuvaletten pek bir farkı yok, sadece çok pis. İnsan bunu görünce zaten olan çişi de kaçıyor : ) Tuvalet sonrası temizliğine hiç değinmiyorum. Rehberimiz, bazı ailelerin cidden çok pis olduğunu söylüyor. Bizi götürdüğü aileler daha temiz olduğundan içiniz rahat etsin diyor ama kazın ayağı öyle değil. Ben ki kendi evimdeki mutfak bezine bile dokunmaktan imtina eden biriyken, gelip bu ortamda adamların pişirdiği yemeği, kendi usullerince yıkadıkları kaptan yiyorum. Hayat gerçekten insana çok şey öğretiyor ve tecrübe ettiriyor. Eğer Moğolistan seyahati yapmayı düşünüyorsanız, bütün bunlara hazırlıklı olarak gelmeniz gerekecek!

Moğolistan’da Dinozor Ne Arar?

Ertesi sabah kahvaltıdan sonra küçük Moğol prensesi, hem annesinden hem de oyun arkadaşı olan bizlerden ayrılacağı için biraz üzgündü. Murat’ın sırtına tırmanıp onu gezdirmesini istedi. Kuni ve Jane’nin ellerini tutup salıncaktaymış gibi sallandı. Benim de yanıma gelip bir akşam önce öğrettiği dersi tekrar ettirdi. Hepimize ayrı ayrı sarıldıktan sonra bir hatıra fotoğrafı çektirip, tekrar yola koyulduk.

İkinci günümüz hep yollarda geçti. Doğanın bize sunduğu manzaralar muhteşem. Hatta bir ara bir kartal görüyoruz gökyüzünde. Şoförümüz Egi arabayı durduruyor. Biz İstanbulluların sadece Beşiktaş çarşıda görmeye alışık olduğu bu asil kuşun, kocaman kanatlarıyla gökyüzündeki zarif süzülüşüne yakından tanık olmak heyecanlandırıyor bizi. Fotoğrafını çekmeye çalışıyorum ama sanırım pek başaramadım.

Patika yollarda yaklaşık 400 km yol aldıktan sonra Bayanzak adlı bölgeye geliyoruz. Geceyi burada turist çadırlarında geçireceğiz. Bu bölgede dinozorların yaşamış olduğunu söylüyorlar. Hatta fosil bile bulmuşlar. Dinozor yaşamış mı bilemem ama dinozor kadar büyük sivrisinekler var burada. Isırdıkları yer insanın canını acıtıyor. Spray bile işe yaramıyor. Bu arada geldiğimiz bu kampta hem duş hem de alafranga tuvalet var. Çöl ortamında duş alabiliyor olmak bulunmaz bir nimet. Kirlenen birkaç eşyamı da yıkayabiliyorum bu sayede. Yorucu geçen gün sonunda tazelenip akşam yemeğini yiyor ve çölde bir gün batımına tanık oluyoruz. Burası çöl değil, cennet olmalı!

Beş Milyon Yıldızlı Otel

Bayanzak bölgesinde görülecek yerlerden biri de Kızıl Tepeler. Indiana Jones filmlerindeki kareleri andıran bu yer gerçekten enterasan. Rüzgar erozyonu sonucu bugünkü formunu alan bu bölgede uzun yürüyüşler yapıp etrafı keşfediyoruz. Bölgenin bazı yerleri tırmanma açısından tehlikeli, sertleşmiş topraktan oluşan bu tepeler bir anda çökebilir. Ama gözüme kestirdiğim bir kayanın ucuna kadar gidip, o adrenalini her hücremde hissediyorum. Duyduğum korku beynimi zonklatıyor gerçekten.

Kızıl Tepeler keşfinden sonra iki akşam kalacağımız başka bir göçebe aileye gitmek için tekrar yola koyuluyoruz. Yollar inanılmaz kötü. Midem altüst oluyor. Gerçekten bir çamaşır makinasının içinde dönüyormuş gibi hissediyoruz çoğu zaman ama sonunda varıyoruz. Aile buraya küçük bir turist kampı yapmış aslında. Bizim dışımızda başka gezginler de var. Kısa süre içinde hepsi ile arkadaş oluyoruz.

Burada bir çadırda iki aile birlikte yaşıyor ve toplam 5 çocuk var ortalıkta. Kim kimin çocuğu anlamak zor ama yaşları 6 ile 9 arasında olan iki tanesi sürekli bizim etrafımızda. Çantamdaki kurabiyelerden verince tanışmak için ilk adımı atmış oluyoruz.

Tabi kendi çadırımıza geçmeden önce, aile bizi kendi çadırında kısa bir süre ağırlayıp, çay ikram ediyor. Ne öğrenmiştik? Göçebe aile ne ikram ederse etsin sağ elle alacaksın! Sağ elle alıyoruz almasına da hala teşekkür etmeyi tam öğrenemedik. Telaffuzu çok zor. Nedense “bayrulla” demek bir türlü aklımda kalmıyor, bu durumda rehberimiz Mongo yardıma koşuyor tabii. Bu arada çayda bir farklılık var. Daha önce içtiklerimizden biraz farklı. Öğreniyoruz ki güney Gobi bölgesinde keçi sütü yerine deve sütü ile yapıyorlarmış. Tadı fena değil, hatta güzel bile diyebilirim. Çayları içip, teşekkür ettikten sonra, Jane ve Kuni ile birlikte kalacağımız çadıra yerleşip biraz dinleniyoruz. Akşamüzeri Murat ile keşfe çıkıyoruz etrafı. Gün batımında bir saatlik bir yürüyüşten sonra tekrar çadıra dönüyoruz. Hava saat on gibi kararıyor. Gün ışığından uzunca faydalanabiliyor olmak güzel. Ama sonrası… Sonrası çok daha güzel. Hava kararınca hiçbir ışığın aydınlatmadığı Gobi çölünde gökyüzünü seyretmek, milyonlarca yıldızın içinde kaybolmak paha biçilemez. Gerçekten zorlu geçen yolculuktan sonra insan çadırın kenarına uzanıp, gökyüzünü seyretmeye dalınca, bu yorgunluğa değdiğini düşünüyor. Her ne kadar bu romantik ortamı keçilerin ve develerin peşi sıra gelen gaz çıkarma sesleri bölse de, bu da yaşadığım anın parçası diye kabulleniyorum. Şehir hayatının içindeki konforlu uyuşukluktan kurtulmuş olmanın verdiği mutluluk ve bacaklarımda nedenini anlamadığım kaşıntılar eşliğinde uykuya dalıyorum.

Devamı bir sonraki sayfada

**Bu web sitesindeki içerikler izinsiz kopyalanamaz, internet, görsel yazılı basın dahil hiç bir mecrada izinsiz kullanılamaz.